30 jun 2014
30 juni, 2014

Social Media Day 2014

1 reactie
social media day

social media day logoVandaag 30 juni 2014 is het alweer de vijfde Social Media Day. Mashable is dit initiatief in 2009 gestart. Mashable is een toonaangevend website op het gebied van social media en online trends. Elke dag gebruiken miljoenen mensen social media netwerken zoals: LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest en Foursquare om met familie, vrienden en contacten te connecten, informatie te maken/ delen en de conversatie aan te gaan.

Social media als verlengstuk van ons zelf

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. In ruwweg 10 jaar zijn wij als mensen het heel normaal gaan vinden om social media in meer of mindere mate te gebruiken.

Hoewel het onderscheid tussen privé en zakelijk social media gebruik voor de één gemakkelijker te maken is dan voor de ander, kun je je wel afvragen of de aanschouwer van jouw profielen dat onderscheid überhaupt zal maken.
Laatst nam ik deel aan een denktank over social media en daar ging het over het gebruik van social media. Het resultaat bleek uiteindelijk dat mensen veelal proberen een onderscheid te maken tussen zakelijk en privé gebruik van social media, echter de bezoeker doet dat niet!

LinkedIn is natuurlijk bij uitstek een social netwerk wat zakelijk wordt gebruikt, dat is helder! Facebook wordt veel meer voor privégebruik ingezet. Er zijn natuurlijk ook veel B2C bedrijven op Facebook aanwezig en meer en meer ondernemers maken ook een bedrijfspagina aan. De grens wordt lastiger te trekken met bijvoorbeeld Twitter. Men gebruikt dat gedurende de dag om zakelijke content te tweeten en in de avond ook toch dat je favoriete voetbalclub heeft gewonnen of een reactie op een actualiteiten programma op TV. Natuurlijk kun je meer dan een Twitteraccount aanmaken, dat kost je wel meer tijd om te beheren. De vraag is of je zakelijke contact jou dan via je privé Twitter-account of je zakelijke Twitter-pagina gaat volgen. Uiteindelijk ben je één identiteit.

Social Media Day 2014

Mashable heeft onderzoek gedaan. Bekijk onderstaande video:

Meer dan 4700 mensen namen deel aan het wereldwijde onderzoek. Nederland staat op de tiende plek met 1,1% deelnemers (bijna 50 mensen uit Nederland namen deel). Verreweg de meeste respondenten kwamen uit de USA, Mashable is dan ook wel een Amerikaanse site.
Meer dan 75% van de respondenten gebruikt 2-5 verschillende social media netwerken. Hoeveel social media netwerken gebruik jij?

Het meest noodzakelijke netwerk voor de deelnemers aan het onderzoek is Facebook (meer dan 43%). Interessant is dat LinkedIn met 4,26% op de vierde plaats staat. Natuurlijk heeft Facebook ruim 3 keer zo veel gebruikers als LinkedIn, echter zou ik mij kunnen voorstellen dat LinkedIn zakelijk voor mensen steeds belangrijker gaat worden. Welk social media netwerk zou morgen kunnen ophouden met bestaan?

Afbeelding via Mashable, bron: Image Flickr, Mashable Composite. Flickr, Chris Sherwood

One Response to Social Media Day 2014
  1. […] juni 2014 was het alweer de vijfde door Mashable in het leven geroepen Social Media Day. Naar aanleiding van het onderzoek dat door Mashable is uitgevoerd, valt het mij op dat zakelijk […]


[begin]

What is your opinion?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.